Nederland is een land dat veel ondernemers kent. Hierbij kun je denken aan de mensen achter grote en bekende bedrijven, maar ook aan ZZP’ers die ingehuurd worden door dit soort bedrijven. Je bent namelijk al een ondernemer als je niet in loondienst bent bij een bedrijf, maar ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel en ingehuurd kunt worden door bedrijven. Het is als eigenaar van een bedrijf van belang dat je het overzicht bewaart over alles wat je nog moet doen. Als je dit niet doet, is de kans groot dat je fouten zult maken die grote gevolgen kunnen hebben voor je bedrijf. Het is daarom zaak om jezelf zo min mogelijk lasten te geven.
Besteed je boekhouding uit
Als je een eigen bedrijf hebt en zo veel mogelijk zaken zelf regelt, is de kans groot dat je hierdoor een hoop stress hebt. Het is namelijk zo dat er naast de taken die je voor jezelf inplant vaak nog nieuwe, onverwachte taken bijkomen waardoor het lastig kan zijn om het overzicht te bewaren. Als je merkt dat je hier moeite mee hebt, is het aan te raden om bepaalde taken die je nu nog zelf doet, uit te besteden. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan het doen van de boekhouding.
Het is fijn om dit zelf te doen, maar dit kost ook een hoop tijd. Daarom kan het slimmer zijn om op zoek te gaan naar alternatieven die je tijd en daarmee indirect ook geld besparen. Je kunt voor online boekhouden kiezen, waardoor je alsnog zelf de boekhouding doet, maar hierbij wordt geholpen door de software die je gebruikt. Dat is erg prettig aangezien het je hierdoor een stuk minder tijd kost, maar als je het liefst helemaal geen tijd kwijt bent aan het doen van de boekhouding, kun je deze het best helemaal uitbesteden.
Laat anderen de telefoon opnemen
Veel ondernemers proberen alle binnenkomende telefoontjes zelf op te nemen. Dat is handig aangezien je degene die belt dan direct kunt helpen, maar het is minder fijn dat je constant gestoord wordt tijdens het doen van je werk. Daarom is het een goed idee om eens na te denken over alternatieven voor het zelf opnemen van de telefoon. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een telefoondienst in te schakelen, maar als je liever hebt dat potentiële klanten direct een specialist aan de lijn krijgen, kun je ook één van je medewerkers verantwoordelijk maken voor het opnemen van de telefoon.